Grundläggande fakta om Icebreaker Ships

En isbrytare, som namnet antyder, är ett fartyg speciellt designat för att färdas genom istäckt vatten, bryta isen längs vägen och röja en säker väg för sig själv och andra fartyg.  

För att kunna navigera genom de istäckta haven kräver isbrytare tre huvudegenskaper: ett förstärkt skrov, en unik isröjningsform och tillräckligt med kraft för att fartyget ska kunna bryta sig igenom isen.

Polar Explorer Icebreaker

 

Historien om isbrytare och arktisk utforskning

De första upptäcktsresandena av de arktiska haven var den inhemska arktiska befolkningen, som använde kajaker, som naturligtvis inte kunde bryta igenom isen, utan snarare var lätta nog att bära över det frusna vattnet.

Därefter kom vikingarna, som reste Nordatlanten på 9:anth och 10th århundraden. De reste dock genom det mestadels isfria vattnet under den relativt varma medeltiden.

De första faktiska isbrytarna daterar sig ända tillbaka till 11:anth århundrade, när invånarna vid Ishavets stränder uppfann ett speciellt slags förstärkt segelfartyg, kallat Kochi, som var lämpat för de isiga förhållandena i de arktiska haven och fungerade som det första arktisk isbrytare.

 

Moderna isbrytare

I 19th århundradet byggdes de första ångdrivna isbrytarna med liknande förstärkningsåtgärder för att skapa de starkaste träskeppen som någonsin byggts. 1964 byggde ryssarna en isbrytare vid namn Pilot, som anses vara föregångaren till de moderna propellerisbrytarna.

Dagens isbrytare är antingen diesel- eller kärnkraftsdrivna och tjänar många olika syften – från att hålla handelsvägar öppna, genom att hjälpa till med vetenskaplig forskning till att tillhandahålla kryssningar för turister.

 

Isbrytare i Lappland

Isbrytare Sampo ligger vid Kemi och avgår från hamnen i Ajos i Kemi.

Vår egen Polar Explorer används som arktisk isbrytare i svenska Lappland. Isbrytaren byggdes ursprungligen 1976 och erbjuder idag turister och invånare i Lappland en chans att segla på det iskalla vattnet och njuta av det unika äventyret med en 3-timmars isbrytarkryssning. Rovaniemi, som ligger i norra Finland, har också fascinerande historiska platser.

FAQ

Vanliga frågor och svar

Ja, du kan välja plats för hämtning och avlämning under bokningsprocessen. Priset kommer att beräknas därefter. Ditt bagage kommer att förvaras i bussen under turen. 

Ja, när du kommer med vår buss kan du förvara ditt bagage i bussen under hela resan. Ingen speciell reservation för bagage krävs.

Ja, du kan ta dig med din egen bil och parkera gratis vid kryssningsterminalen. Det finns ingen egentlig gräns mellan Finland och Sverige, du kan köra nonstop via gränsen.

Det finns ingen åldersgräns för att delta i en kryssning, barn i alla åldrar är välkomna ombord!
Överlevnadsdräkter finns i storlek 125 cm så om ditt barn är nära 125 cm kan de simma. Det är upp till ansvarig besättningsmedlems beslut om barnet är tillräckligt vuxet och det är säkert att simma för barnet. 

Nej, en överlevnadsdräkt i dubbla lager, som du lägger över dina vanliga kläder, kommer att hålla dig isolerad från kallt vatten.
Simning är frivilligt – så om du inte känner för det behöver du inte göra det.

Att gå på havsis är endast tillåtet när isen är fast och minst 20 cm tjock. Tidiga vinterkryssningar tillåter kanske inte promenader på isaktivitet.
Kapten fattar ett beslut när det är säkert att gå på is på varje kryssning.

Fartyget är inte rullstolsanpassat på grund av höga trösklar runt fartyget som krävs för att hålla vatten vid översvämning.

Lunch ombord kan tilläggas till specialpris 20 € per person vid bokning tillsammans med shuttlebuss. Lunch ombord utan reservation är 25 €.
Snacks och drycker kan köpas från cafeterian ombord.

Gluten- och laktosintolerans beaktas i alla måltider. Vegetariska måltider erbjuds.

Det finns ingen gränskontroll mellan Finland och Sverige, körningen sker utan stopp. Även om enstaka kontroller kan ske. Vänligen ha även giltig legitimation med dig.
Om du innehar Schengenvisum är samma visum giltigt för båda länderna och engångsvisum även giltigt för korsbröder inom Schengenområdet flera gånger. 

Om gränsen till Finland eller Sverige är stängd på grund av nödlåsning, kommer alla kryssningar att ställas in och din betalning återbetalas till fullo. 
Om landet där du reste ifrån stänger och reser utanför landet är förbjudet av fritidsskäl, gäller standard avbokningsregler.
Vi rekommenderar att du köper en reseförsäkring som täcker kostnader orsakade av avbokningar på grund av covid, hälsotillstånd eller andra omständigheter som hindrar resan.

Inga avbokningsavgifter tas ut om du avbokar din bokning 31 eller fler dagar före kryssningens avgång.
25€ bokningsavgifter per person är ej återbetalningsbara. 
Om du avbokar 30 dagar före kryssningsavgång eller senare debiteras 100 % avbokningsavgift.
I händelse av "no show", att vara försenad till kryssningsavgång eller upphämtning av bussen vilket resulterar i att avgången missas, tillkommer 100 % avbokningsavgift.
Avbokningsavgifter tas ut vid avbokning av någon anledning, inklusive restriktioner på grund av covid-19 och medicinska skäl.
Vi rekommenderar att du köper en reseförsäkring som täcker kostnader orsakade av avbokningar på grund av hälsotillstånd eller andra omständigheter som hindrar resan.

Om vår isbrytarkryssning ställs in på grund av väderförhållanden eller brist på passagerare kommer du att erbjudas ett alternativt kryssningsdatum eller -tid.
Om inget av alternativen passar dig får du full återbetalning.

Vi utövar inte rabattkuponger. 
Vi håller våra priser så låga som möjligt så att alla kan vara med.