Polar Explorer byggdes 1976 i Hamburg, Tyskland. Det var det ursprungliga namnet då Schnoorturm. Vid den tiden byggdes andra tre identiska isbrytare: Schepelsturm, Herdentor samt Werdertor.
Dessa fartyg hade en unik design för den tiden och byggdes som första multifunktionella fartyg. Det unika med dessa fartyg var att de kunde operera i öppet och istäckt vatten i Nordsjön. Dessa fartyg skulle kunna fungera som isbrytar-, supply- och bogserfartyg samtidigt och kan tillhandahålla tjänster till avsevärt lägre kostnader än en grupp på 2-3 enkeluppdragsfartyg.
Under 1976-1980 arbetade Schnoorturm (Polar Explorer), som en isbrytare i Kiel hamn (Tyskland). Senare 1981 såldes det till Newfoundland (Kanada) där det arbetade som isbrytare och leveransfartyg fram till 1985.
Därefter arbetade den runt om i världen som bogserbåt, leveransfartyg samt att lägga kablar på havet. 1991 byggdes fartyget helt om och började arbeta för norsk oljeindustri i Ishavet. Dess uppgift var att leverera cement för att fylla undervattensrören. Sedan 2016 arbetar det för turistnäringen som Polar Explorer i Sverige.
Schnoorturm 1976-1980 på provkörningen i Nordsjön.
Varvets flagga vajar fortfarande i hamnvarvet.
Vintern 1979 användes fartyget för att stödja isbrytaren HANSE (2,771 1966 BRT / 62) tillhörande Water and Shipping Directorate Kiel, Kiel, tillsammans med TS -742 POWER (1976 BRT / XNUMX) tillhörande Hapag-Lloyd AG , Hamburg, för att bryta is i Kielbukten.
Schnoorturm 1976-1980. I mars 1979 i Kielfjorden.
Schnoorturm 1976-1980
Den 18 augusti 1980 anmäler det tyska ångfartygsföretaget "Hansa" sig i Bremen insolvens vid tingsrätten i Bremen.
1980-1981: såldes den 1 september 1980 till VVG supply ship Verwaltungs-Gesellschaft mbH, Bremen (chef: VTG supply shipping GmbH, Bremen).
Registrerad den 19 mars 1981 för Hansashore Canada Inc., St. John's – Nfl. / Kanada (Manager: VTG United Tanklager und Transportmittel GmbH, Hamburg).
1981-1985: 1983 bytte ledningen till Crosbie Offshore Services Ltd. Inkorporerad 1985 för Offshore Supply Association Canada, St. John's-Nfl. / Kanada (Crosbie Offshore Services Ltd.).
1985-1986: Registrerad 1986 för VTG Supply Boat Liberia Inc., Monrovia / Liberia (Manager: VTG supply shipping GmbH, Bremen).
Den 11/30/1986 kl. 21:00 lokal tid, bröt på bogserresan från USA till Taiwan med de amerikanska rivningsfartygen TRADER (13,486 1945 BRT / 13,487) ex. Amco Trader och VOYAGER (1944 10 BRT / 45) ex. Amco Voyager en brand i maskinrummet vid positionen 99° 11′ N / 800°XNUMX′ W ca XNUMX nm utanför Panamas kust.
Eftersom branden inte kunde bekämpas med framgång ringde besättningen ett nödsamtal och gick av. Besättningen antas av den amerikanska turbintankern KEYSTONER (11,368 1953 BRT / XNUMX).
Schnoorturm 1985-1986. Den 6 december 1986, under bogserfärden. Elden också
förstörde överbyggnaden.
Den 7 december 1986 kolliderade med den panamanska motorbåten PANAMA CHIEF (837 BRT/1973) i Balboa/Panama. Det förklarades totalförlust.
Såld genom Panama Air Marine Safety & Supply Inc. den 03/25/1987 för 150,000 XNUMX USD Cross Caribbean Services Ltd., Panama.
1987: anlände i släptåg till Conastil Shipyard, Cartagena/Columbia för reparationer den 7 maj 1987.
Den döps om Ny.
Vraket på varvet i Cartagena.
1987 såldes till Eide UK, Douglas – Isle of Man/Storbritannien och vid koncernens egna varv Eide Contracting A/S, Hoylandsbygd/Norge tillbyggd och ombyggd med 7.50 m. Fartyget är ommätt: 1,976 593 BRT 1,791 NRT 10 04 tdw. Åter i drift den 1991/XNUMX/XNUMX för Eide UK Ltd., Douglas – Isle of Man / Storbritannien (Manager: Farstad Shipping Ltd).
1991-1993: registrerad 1993 för Eide Shipping Ltd. UK, Aberdeen / Storbritannien (Manager: Seaforth Marine Services Ltd).
Den döps om Solbrottare.
1993-1994:
Solbrottare 1993-1994
1994 såldes det till Loki Shipping Ltd., Aberdeen / Storbritannien (Manager: Seaforth Marine Services Ltd.).
1994-1998: från december 1997 är ledningen av Acomarit (UK) Ltd. Från den 12 november 1998 överförs ledningen till Specialist Marine Services Ltd., Hull/Storbritannien och fartyget döps om Statsman.
1998-2008:
Statsman 1998-2008. För bunkring vid bryggan.
Efter reparationen var broarna helt förnyade, förborgen fick ett bolverk och inte så synlig förlängningen med 7.50 m.
Statsman 1998-2008 i Aberdeen.
Såld den 29 april 2008 till Eide Marine Services AS, Hoylandsbygd / Norge (Manager: Eide Marine Services AB, Nasau/ Bahamas).
2008-2009:
Statsman 2008
2008-2015: den 29,2008 april XNUMX döps det om Eide brottare.
Eide Wrestler 2008-2016
2016: “ Marine News” mars 2017 informerar: Såld 2016 till Rederi AB Nestor i Sverige omdöpt till Polar Explorer.
*Källa: DDG Hansa