Historien bakom vår Polar Explorer

Polar Explorer byggdes 1976 i Hamburg, Tyskland. Det var det ursprungliga namnet då Schnoorturm. Vid den tiden byggdes andra tre identiska isbrytare: Schepelsturm, Herdentor och Werdertor.
Dessa fartyg hade en unik design för den tiden och byggdes som första multifunktionella fartyg. Det unika med dessa fartyg var att de kunde operera i öppet och istäckt vatten i Nordsjön. Dessa fartyg skulle kunna fungera som isbrytar-, supply- och bogserfartyg samtidigt och kan tillhandahålla tjänster till avsevärt lägre kostnader än en grupp på 2-3 enkeluppdragsfartyg.

Under 1976-1980 arbetade Schnoorturm (Polar Explorer), som en isbrytare i Kiel hamn (Tyskland). Senare 1981 såldes det till Newfoundland (Kanada) där det arbetade som isbrytare och leveransfartyg fram till 1985.

Därefter arbetade den runt om i världen som bogserbåt, leveransfartyg samt att lägga kablar på havet. 1991 byggdes fartyget helt om och började arbeta för norsk oljeindustri i Ishavet. Dess uppgift var att leverera cement för att fylla undervattensrören. Sedan 2016 arbetar det för turistnäringen som Polar Explorer i Sverige.

Schnoorturm 1976-1980 på provkörningen i Nordsjön.
Varvets flagga vajar fortfarande i hamnvarvet.

Vintern 1979 användes fartyget för att stödja isbrytaren HANSE (2,771 1966 BRT / 62) tillhörande Water and Shipping Directorate Kiel, Kiel, tillsammans med TS -742 POWER (1976 BRT / XNUMX) tillhörande Hapag-Lloyd AG , Hamburg, för att bryta is i Kielbukten.

Schnoorturm 1976-1980. I mars 1979 i Kielfjorden.

Schnoorturm 1976-1980

Den 18 augusti 1980 anmäler det tyska ångfartygsföretaget "Hansa" sig i Bremen insolvens vid tingsrätten i Bremen.

1980-1981: såldes den 1 september 1980 till VVG supply ship Verwaltungs-Gesellschaft mbH, Bremen (chef: VTG supply shipping GmbH, Bremen).
Registrerad den 19 mars 1981 för Hansashore Canada Inc., St. John's – Nfl. / Kanada (Manager: VTG United Tanklager und Transportmittel GmbH, Hamburg).

1981-1985: 1983 bytte ledningen till Crosbie Offshore Services Ltd. Inkorporerad 1985 för Offshore Supply Association Canada, St. John's-Nfl. / Kanada (Crosbie Offshore Services Ltd.).

1985-1986: Registrerad 1986 för VTG Supply Boat Liberia Inc., Monrovia / Liberia (Manager: VTG supply shipping GmbH, Bremen).
Den 11/30/1986 kl. 21:00 lokal tid, bröt på bogserresan från USA till Taiwan med de amerikanska rivningsfartygen TRADER (13,486 1945 BRT / 13,487) ex. Amco Trader och VOYAGER (1944 10 BRT / 45) ex. Amco Voyager en brand i maskinrummet vid positionen 99° 11′ N / 800°XNUMX′ W ca XNUMX nm utanför Panamas kust.
Eftersom branden inte kunde bekämpas med framgång ringde besättningen ett nödsamtal och gick av. Besättningen antas av den amerikanska turbintankern KEYSTONER (11,368 1953 BRT / XNUMX).

Schnoorturm 1985-1986. Den 6 december 1986, under bogserfärden. Elden också
förstörde överbyggnaden.

Den 7 december 1986 kolliderade med den panamanska motorbåten PANAMA CHIEF (837 BRT/1973) i Balboa/Panama. Det förklarades totalförlust.
Såld genom Panama Air Marine Safety & Supply Inc. den 03/25/1987 för 150,000 XNUMX USD Cross Caribbean Services Ltd., Panama.

1987: anlände i släptåg till Conastil Shipyard, Cartagena/Columbia för reparationer den 7 maj 1987.
Den döps om Ny.

Vraket på varvet i Cartagena.

1987 såldes till Eide UK, Douglas – Isle of Man/Storbritannien och vid koncernens egna varv Eide Contracting A/S, Hoylandsbygd/Norge tillbyggd och ombyggd med 7.50 m. Fartyget är ommätt: 1,976 593 BRT 1,791 NRT 10 04 tdw. Åter i drift den 1991/XNUMX/XNUMX för Eide UK Ltd., Douglas – Isle of Man / Storbritannien (Manager: Farstad Shipping Ltd).

1991-1993: registrerad 1993 för Eide Shipping Ltd. UK, Aberdeen / Storbritannien (Manager: Seaforth Marine Services Ltd).
Den döps om Solbrottare.

1993-1994:

Solbrottare 1993-1994

1994 såldes det till Loki Shipping Ltd., Aberdeen / Storbritannien (Manager: Seaforth Marine Services Ltd.).

1994-1998: från december 1997 är ledningen av Acomarit (UK) Ltd. Från den 12 november 1998 överförs ledningen till Specialist Marine Services Ltd., Hull/Storbritannien och fartyget döps om Statsman.

1998-2008:

Statsman 1998-2008. För bunkring vid bryggan.
Efter reparationen var broarna helt förnyade, förborgen fick ett bolverk och inte så synlig förlängningen med 7.50 m.

Statsman 1998-2008 i Aberdeen.

Såld den 29 april 2008 till Eide Marine Services AS, Hoylandsbygd / Norge (Manager: Eide Marine Services AB, Nasau/ Bahamas).

2008-2009:

Statsman 2008

2008-2015: den 29,2008 april XNUMX döps det om Eide brottare.

Eide Wrestler 2008-2016

2016: “ Marine News” mars 2017 informerar: Såld 2016 till Rederi AB Nestor i Sverige omdöpt till Polar Explorer.

*Källa: DDG Hansa

FAQ

Vanliga frågor och svar

Ja, du kan välja plats för hämtning och avlämning under bokningsprocessen. Priset kommer att beräknas därefter. Ditt bagage kommer att förvaras i bussen under turen. 

Ja, när du kommer med vår buss kan du förvara ditt bagage i bussen under hela resan. Ingen speciell reservation för bagage krävs.

Ja, du kan ta dig med din egen bil och parkera gratis vid kryssningsterminalen. Det finns ingen egentlig gräns mellan Finland och Sverige, du kan köra nonstop via gränsen.

Det finns ingen åldersgräns för att delta i en kryssning, barn i alla åldrar är välkomna ombord!
Överlevnadsdräkter finns i storlek 125 cm så om ditt barn är nära 125 cm kan de simma. Det är upp till ansvarig besättningsmedlems beslut om barnet är tillräckligt vuxet och det är säkert att simma för barnet. 

Nej, en överlevnadsdräkt i dubbla lager, som du lägger över dina vanliga kläder, kommer att hålla dig isolerad från kallt vatten.
Simning är frivilligt – så om du inte känner för det behöver du inte göra det.

Att gå på havsis är endast tillåtet när isen är fast och minst 20 cm tjock. Tidiga vinterkryssningar tillåter kanske inte promenader på isaktivitet.
Kapten fattar ett beslut när det är säkert att gå på is på varje kryssning.

Fartyget är inte rullstolsanpassat på grund av höga trösklar runt fartyget som krävs för att hålla vatten vid översvämning.

Lunch ombord kan tilläggas till specialpris 20 € per person vid bokning tillsammans med shuttlebuss. Lunch ombord utan reservation är 25 €.
Snacks och drycker kan köpas från cafeterian ombord.

Gluten- och laktosintolerans beaktas i alla måltider. Vegetariska måltider erbjuds.

Det finns ingen gränskontroll mellan Finland och Sverige, körningen sker utan stopp. Även om enstaka kontroller kan ske. Vänligen ha även giltig legitimation med dig.
Om du innehar Schengenvisum är samma visum giltigt för båda länderna och engångsvisum även giltigt för korsbröder inom Schengenområdet flera gånger. 

Om gränsen till Finland eller Sverige är stängd på grund av nödlåsning, kommer alla kryssningar att ställas in och din betalning återbetalas till fullo. 
Om landet där du reste ifrån stänger och reser utanför landet är förbjudet av fritidsskäl, gäller standard avbokningsregler.
Vi rekommenderar att du köper en reseförsäkring som täcker kostnader orsakade av avbokningar på grund av covid, hälsotillstånd eller andra omständigheter som hindrar resan.

Inga avbokningsavgifter tas ut om du avbokar din bokning 31 eller fler dagar före kryssningens avgång.
25€ bokningsavgifter per person är ej återbetalningsbara. 
Om du avbokar 30 dagar före kryssningsavgång eller senare debiteras 100 % avbokningsavgift.
I händelse av "no show", att vara försenad till kryssningsavgång eller upphämtning av bussen vilket resulterar i att avgången missas, tillkommer 100 % avbokningsavgift.
Avbokningsavgifter tas ut vid avbokning av någon anledning, inklusive restriktioner på grund av covid-19 och medicinska skäl.
Vi rekommenderar att du köper en reseförsäkring som täcker kostnader orsakade av avbokningar på grund av hälsotillstånd eller andra omständigheter som hindrar resan.

Om vår isbrytarkryssning ställs in på grund av väderförhållanden eller brist på passagerare kommer du att erbjudas ett alternativt kryssningsdatum eller -tid.
Om inget av alternativen passar dig får du full återbetalning.

Vi utövar inte rabattkuponger. 
Vi håller våra priser så låga som möjligt så att alla kan vara med.