Berättelsen om Polar Explorer

De flesta av våra passagerare har aldrig navigerat på en isbrytare förut, det finns vissa undantag förstås, men majoriteten av dem hade aldrig föreställt sig att vara ombord på en isbrytare.
Isbrytare i allmänhet verkar som ett avlägset fartyg som bara få människor har haft chansen att navigera, såsom forskare, forskare, medlemmar av marinen, specialiserad besättning och så vidare. Det faktum att vi kan föra den här typen av fartyg närmare människor som vill uppleva något annorlunda är fantastiskt, för genom att göra det kan våra passagerare få en djupare förståelse för hur vacker och komplex vår planet är.
För någon som kommer från en avlägsen plats för att följa med på Icebreaker-kryssningen i Lappland är upplevelsen av det arktiska tillståndet och det frusna havet helt exotisk! Att gå med i ett isbrytarskepp som kan navigera på fruset hav, att se de stora isbitarna flyttas bort av skrovet, att till och med få lyssna på ljudet som isen gör när den bryts det är fantastiskt. Vi kan se foton, filmer och dokumentärer om det men för att kunna uppleva det själva är det en helt ny upplevelse, vi ser att varje kryssning.
Under hela vår historia har människor fått lära sig att överleva under svåra förhållanden. Innan isbrytarna uppfanns var det extremt svårt att navigera i de frusna haven, och det innebar viktiga försörjningsproblem för de som bodde i länder där vintrarna lätt kunde frysa havet. Det är anmärkningsvärt att tänka på att först i slutet av 1800-talet byggdes de första isbrytarna. Naturligtvis var de inte så avancerade som de vi kan ha nu, men ändå var det ett stort ögonblick i vår nyare historia.
Vår Polar Explorer byggdes i Hamburg, Tyskland 1976 och brukade arbeta som ett bogser- och supplyfartyg för ankarhantering. En av särdragen med vår Polar Explorer är att den är en multifunktionell isbrytare, vilket innebär att den kan navigera även i öppet vatten.
Under sitt industriella liv brukade den bogsera stora pråmar runt om i världen, från Norge ända ner till Brasilien. Den brukade också hantera ankare för oljeriggar i själva Artic Ocean och föra förnödenheter som mat och vatten till besättningsmännen på oljeriggarna. Att tro att ett fartyg av den här storleken nu kan vara öppet och tillgängligt för turister från hela världen, att själva uppleva isens brytning är en unik upplevelse.
Vi ser "whoa!" från våra passagerare så fort de kliver av bussarna eller bilarna och ser vår Polar Explorer för första gången. De skyndar sig alla för att få det perfekta fotot med Polar Explorer som bakgrund.
Och det är det första "whoa!", eftersom många fler kommer under kryssningen.

FAQ

Vanliga frågor och svar

Ja, du kan välja plats för hämtning och avlämning under bokningsprocessen. Priset kommer att beräknas därefter. Ditt bagage kommer att förvaras i bussen under turen. 

Ja, när du kommer med vår buss kan du förvara ditt bagage i bussen under hela resan. Ingen speciell reservation för bagage krävs.

Ja, du kan ta dig med din egen bil och parkera gratis vid kryssningsterminalen. Det finns ingen egentlig gräns mellan Finland och Sverige, du kan köra nonstop via gränsen.

Det finns ingen åldersgräns för att delta i en kryssning, barn i alla åldrar är välkomna ombord!
Överlevnadsdräkter finns i storlek 125 cm så om ditt barn är nära 125 cm kan de simma. Det är upp till ansvarig besättningsmedlems beslut om barnet är tillräckligt vuxet och det är säkert att simma för barnet. 

Nej, en överlevnadsdräkt i dubbla lager, som du lägger över dina vanliga kläder, kommer att hålla dig isolerad från kallt vatten.
Simning är frivilligt – så om du inte känner för det behöver du inte göra det.

Att gå på havsis är endast tillåtet när isen är fast och minst 20 cm tjock. Tidiga vinterkryssningar tillåter kanske inte promenader på isaktivitet.
Kapten fattar ett beslut när det är säkert att gå på is på varje kryssning.

Fartyget är inte rullstolsanpassat på grund av höga trösklar runt fartyget som krävs för att hålla vatten vid översvämning.

Lunch ombord kan tilläggas till specialpris 20 € per person vid bokning tillsammans med shuttlebuss. Lunch ombord utan reservation är 25 €.
Snacks och drycker kan köpas från cafeterian ombord.

Gluten- och laktosintolerans beaktas i alla måltider. Vegetariska måltider erbjuds.

Det finns ingen gränskontroll mellan Finland och Sverige, körningen sker utan stopp. Även om enstaka kontroller kan ske. Vänligen ha även giltig legitimation med dig.
Om du innehar Schengenvisum är samma visum giltigt för båda länderna och engångsvisum även giltigt för korsbröder inom Schengenområdet flera gånger. 

Om gränsen till Finland eller Sverige är stängd på grund av nödlåsning, kommer alla kryssningar att ställas in och din betalning återbetalas till fullo. 
Om landet där du reste ifrån stänger och reser utanför landet är förbjudet av fritidsskäl, gäller standard avbokningsregler.
Vi rekommenderar att du köper en reseförsäkring som täcker kostnader orsakade av avbokningar på grund av covid, hälsotillstånd eller andra omständigheter som hindrar resan.

Inga avbokningsavgifter tas ut om du avbokar din bokning 31 eller fler dagar före kryssningens avgång.
25€ bokningsavgifter per person är ej återbetalningsbara. 
Om du avbokar 30 dagar före kryssningsavgång eller senare debiteras 100 % avbokningsavgift.
I händelse av "no show", att vara försenad till kryssningsavgång eller upphämtning av bussen vilket resulterar i att avgången missas, tillkommer 100 % avbokningsavgift.
Avbokningsavgifter tas ut vid avbokning av någon anledning, inklusive restriktioner på grund av covid-19 och medicinska skäl.
Vi rekommenderar att du köper en reseförsäkring som täcker kostnader orsakade av avbokningar på grund av hälsotillstånd eller andra omständigheter som hindrar resan.

Om vår isbrytarkryssning ställs in på grund av väderförhållanden eller brist på passagerare kommer du att erbjudas ett alternativt kryssningsdatum eller -tid.
Om inget av alternativen passar dig får du full återbetalning.

Vi utövar inte rabattkuponger. 
Vi håller våra priser så låga som möjligt så att alla kan vara med.