Icebreaker cruise

Polar Explorer Icebreaker guidad tur Introduktion

Välkommen ombord! Vi är glada att vara värda för dig på Polar Explorers isbrytarkryssning och bjuder in dig att utforska de 7 däcken på denna unika fartygstur som tar dig hela vägen ner till maskinrummet och upp till kaptenens brygga. Under denna turné kommer du att upptäcka och uppleva hur isbrytaren fungerar och navigerar genom de istäckta vattnen i grova arktiska och antarktiska hav.

Isbrytaren är ett unikt fartyg. Till skillnad från andra fartyg har isbrytaren ett specialdesignat förstärkt skrov för att motstå trycket från isen, en isrensande form för att skära en kanal genom det frusna vattnet och den stora kraften att trycka igenom havsisen.

Isbrytaren Polar Explorer byggdes 1976 i Tyskland som ett isklass-, ankarhanterings-, bogser- och leveransfartyg. Fartyget är van vid att bogsera stora pråmar runt om i världen från Norge till Brasilien. Den hanterar också ankare för oljeriggar i Norra ishavet och tar med förnödenheter, såsom vatten och mat, till besättningar på oljeriggar.

Polar Explorer är 78 meter lång, 14 meter bred och 22 meter hög och har 7 däck.

Den kan navigera i vatten som är minst 5 meter djupt.

Under vårt stopp till sjöss är djupet cirka 10-15 meter. Det är här du är välkommen att simma i flytande överlevnadsdräkter.

Du kommer att kunna se hur fartyget börjar bryta isen så fort det lämnar kajen.

Vår turné inkluderar 7 stationer; du kan se skyltar som leder dig till stationerna över hela fartyget. Du behöver inte följa stationerna i nummerordning. Du kan besöka vilken station som helst under kryssningen. Nå bara din önskade station.

Du är fri att gå in i alla områden på isbrytaren utom de som har skyltar "endast besättning".

Under kryssningen kommer vi att ha ett stopp i cirka en timme. Då kommer du att kunna simma i en överlevnadsdräkt i det iskalla havsvattnet. Det är helt säkert och kräver ingen simkunnighet.

Simma i det frusna havet
Simma i det frusna havet

För att undvika kö, se till att du vet vilken simtid som bekräftas för dig vid incheckningen. Du kan alltid verifiera tiden med personalen på infopunkten.

Station 1 "Main Deck" ligger bredvid infopunkten. Vi rekommenderar dig att börja turen härifrån.

Station 1: Huvuddäck (baksidan av isbrytaren)

Du är nu på huvuddäcket på Polar Explorer – på baksidan av isbrytaren. Detta är däck nummer 3 där du går in och ut ur fartyget, och är även huvuddäcket och det största däcket.

Du kan se de stora vinscharna med stålvajrarna som används för att hantera ankare och utvinna fartyg som fastnat. Dessa kablar är 2,000 XNUMX meter långa.

Detta däck används också för att lagra vatten, mat och andra förnödenheter för leverans till oljeriggar i Ishavet. Den är 350 kvadratmeter stor och rymmer upp till 6 bussar eller cirka 30 bilar.

Simaktiviteter kommer att börja från huvuddäck. Du kan också gå ut för att gå på inlandsisen när fartyget stannar. För din säkerhet, följ instruktionerna från besättningen, de kommer att indikera om isen är tillräckligt tjock för en promenad.

Bakre däck
Bakre däck

För att fortsätta turen kan du gå in i dörren på höger sida som leder till station 4 – maskinrummet. Du kan också ta trappan upp på vänster sida och gå vidare till station 3 – cafeterian eller gå till station 2, främre däck. Vänligen observera ditt steg eftersom däcket och stegen kan vara hala.

Station 2: Främre däck (isbrytarens ansikte)

Du befinner dig på framdäcket av Polar Explorer – isbrytarens ansikte. Det här är däck nummer 5. Vänligen observera ditt steg eftersom däcket och stegen kan vara hala.

Främre däck
Främre däck

Detta är den bästa utsiktsplatsen. Klara dagar kan du se många kilometer framåt. Från sidorna av detta däck kan du se hur isen bryter. För att se ovanför räcket, använd stegen. Den bästa utsikten är från sidorna, inte från mitten.

Hur bryter en isbrytare isen egentligen? Den specialbyggda bågen har en 45-graders vinkel och två svärd för att knäcka is upp till 2 meter tjock och trycka den nedåt och i sidled. Ljudet av is som bryter är kraftfullt!

Det finns även en bogpropeller i fartygets front som kan flytta fören i sidled och en azimutpropell i mitten av fartyget som kan styra fartyget åt alla håll. Det gör att fartyget kan manövrera med stor precision.

Två massiva ankare är fästa på båda sidor av fören. Var och en av dem väger så mycket som 2,100 XNUMX kilo. Ett tredje reservankare finns på baksidan av huvuddäcket.

För att fortsätta turen vänligen gå tillbaka till dörren och ta trappan upp till station 7, kaptenens brygga eller ta trappan ner till station 3, cafeterian. Vänligen observera ditt steg eftersom däcket och stegen kan vara hala.

Station 3: Cafeteria (isbrytarens mage)

Köket på fartyget kallas pentry. Polar Explorers ursprungliga pentry inrymmer nu cafeterian.

Av de olika jobben på fartyg är ett av de viktigaste och ofta försummade yrkena fartygskock. Däcksmän är sjömän som utför manuellt arbete som att städa och servera måltider till passagerare, men ansvaret för att göra dessa måltider faller på fartygets kock.

Att laga mat ombord är väldigt olikt att laga mat i land. Det finns få stora skillnader: Vad som finns ombord är vad du har – det finns inga förnödenheter tillgängliga till sjöss; Sedan finns det begränsat utrymme, matlagning från grunden, båtens rörelse, begränsat färskvatten, begränsad utrustning och samma "kunder" varje dag, några gånger om dagen.

Fartyget har dock vattentillverkningsutrustning som producerar upp till 5 kubikmeter färskvatten per dag. Det är mycket viktigt för långa resor.

Det måste noteras att fartygsbyssjobb betalar mycket bra och det är en stor attraktion för att vara en fartygskock. Utöver detta erbjuder jobbet en mycket hög exponeringsnivå inte bara för olika destinationer utan även för en mängd olika internationella rätter och kök.

Det finns sittgrupper på två däck. Galären finns på däck nummer 4 – över huvuddäck och under främre däck. En annan sittgrupp finns på nedervåningen på däck 3, på samma nivå som huvuddäcket.

På däck 3 hittar du ett rum som tidigare var fartygets sjukhus, men nu används det som infopunkt och isbrytarens souvenirbutik. Eftersom de tillbringar månader till sjöss måste alla fartyg ha ett isoleringsområde för sjuka besättningsmedlemmar för att undvika spridning av en infektion. Tidigare var detta sjukhusrum utrustat med 2 sängar och garderober med mediciner och första hjälpen-artiklar.

Läkare var inte alltid tillgängliga till sjöss, men fartygens besättningar är utbildade i räddningsinsatser och första hjälpen.

Sittdelen nära sjukhuset var en gång ett vardagsrum. Tidigare bestod den av 7 luftkonditionerade hytter för besättningsmedlemmar, varje stuga med egen toalett och dusch och en säng. Nu kan du se att det fortfarande finns 2 hytter kvar för besättningsmedlemmar som stannar ombord på Polar Explorer hela tiden. Andra hytter har tagits bort för att skapa rymliga ytor för turistpassagerare. Det finns ytterligare 6 dubbelhytter på de övre däcken för Polar Explorer-besättningsmedlemmarna.

För att fortsätta turen, gå via huvuddäck till station 4, maskinrummet, eller ta trappan upp till station 2, främre däck. Vänligen observera ditt steg eftersom däcket och stegen kan vara hala.

Station 4: Maskinrum (hjärtat av isbrytaren)

Innan du går in i det bullriga maskinrummet, lyssna på denna förklaring nu. När du har hört förklaringen, sätt på dina hörselskydd innan du går in. Du hittar hörselskydden före trappan som leder ner. Kom ihåg att lämna tillbaka hörselskydden efter att ha lämnat maskinrummet.

Efter att ha passerat den smala korridoren, på vänster sida, ser du 8 gröna cylindrar – detta är en av fartygets två massiva motorer, tillverkad av det tyska företaget Mak. Den del du ser är toppen av motorn. Toppen av motorn har ett av motorhuvudena öppet, vilket visar att kolvarna går på topp. Motorn är som ett isberg – du kan bara se toppen. Om du tittar ner tänkte nästa våning, kommer du att se hela motorkroppen som är cirka 4 meter hög, 10 meter lång och 2 meter bred.

Bara denna 8-cylindriga motor ger cirka 4,730 9,460 hästkrafter. Utöver denna motor finns en identisk motor på andra sidan av rummet. Dessa två motorer bringar isbrytarens kraft till 365 1,000 hästkrafter. En 10,460-graders thruster på 77 21,000 paushästkrafter – kraften som finns på motoraxeln – kan användas vid behov. Offshore är propellern normalt sett i beredskap. Sammanlagt är den maximala tillgängliga effekten XNUMX XNUMX hästkrafter. Det är lika med kraften hos XNUMX Toyota Corolla-bilar eller XNUMX XNUMX roddare i olympisk klass.

Denna motorkraft behövs inte bara för att skära en kanal genom isen, utan också för att frakta last eller dra ett annat fartyg eller en oljerigg via kanalen.

8-cylindrig motor
8-cylindrig motor

I kontrollrummet finns en mängd olika sensorer för styrning och underhåll.
Dessa sträcker sig från de enklaste, såsom olje- och överhettningskontroller, till sensorer som visar allvarliga fel som kräver omedelbar uppmärksamhet av ingenjörerna.

All utrustning kan manövreras automatiskt och tack vare det moderna larmsystemet kan kontrollrummet lämnas tomt och utan övervakning i 12 timmar åt gången.

För att fortsätta till nästa station, gå ut ur kontrollrummet och följ skylten mot Icebreaker Theatre.

Steg 6 Icebreaker theatre (minne av isbrytaren) 

Välkommen till Icebreaker Theatre. Detta rum i auditoriumsstil hade en annan användning under Polar Explorers industriella tidsålder. Här fanns fyra enorma cementtankar som var och en kunde lagra 50 kubikmeter cement. Cement behövdes för oljeindustrin. Efter att olja har upptäckts i arktiska havets bädd borras djupa hål för att utvinna den. Dessa hål är tunnlar ur vilka olja strömmar under tryck och därför måste de hållas öppna. Av denna anledning måste tunnelns väggar förstärkas med cement. Polar Explorers uppgift på den tiden var att leverera cement till oljeutvinningsplatser i Ishavet.

Isbrytarfartyg över hela världen utför flera uppgifter. Vissa gör bara kanalerna i de frusna haven för andra fartyg. Andra, som Polar Explorer, är multifunktionella. Konstruktionen och utseendet på varje isbrytarfartyg kan vara mycket olika, beroende på dess funktion. Isbrytarens huvudhemlighet är gömd under vattnet – dess starka skrov och båge för att bryta isen. Skrovets sidor är utformade på ett speciellt sätt så att isen inte kan trycka mot fartyget under vatten om det fastnar. Denna specifika konstruktion är det som gör fartyget till en isbrytare och ger det dess "Ice Class"-beteckning.

Njut av denna 10-minuters video om olika isbrytare i världen i olika tider.

När du har sett klart videon går du tillbaka till huvuddäcket och väljer riktningen till nästa station på turnén. Kom ihåg att lämna tillbaka dina hörselskydd efter att du lämnat maskinavdelningen.

Station 7: Captain's bridge (eyes of icebreaker)

Välkommen till kaptenens brygga. Detta är isbrytarens ögon. Du befinner dig nu på en höjd av 14 m över havet. Panoramafönster låter dig observera främre och bakre däck och havet runt om.

Varför kallas den "bro" om den inte ens ser ut som en bro? Traditionellt beordrades segelfartyg från kvartsdäck. Med skovelångarens ankomst krävde ingenjörer en plattform från vilken kaptenen kunde inspektera skovelhjulen och där kaptenens sikt inte skulle hindras av skovelhusen. En upphöjd gångväg som förbinder paddelhusen – bokstavligen en bro – skapades därför. När skruvpropellern ersatte skovelhjulet var bron inte längre en egentlig bro utan namnet fanns kvar.

Ett fartygs brygga är rummet från vilket fartyget kan befallas. När ett fartyg är på väg är bryggan bemannad av en "vakthavande officer" med hjälp av en "kunnig sjöman" som fungerar som utkik. Under kritiska manövrar kommer kaptenen att befinna sig på bryggan, stödd av 1:e styrman vid ratten och ibland en pilot vid behov.

Flera utrustningar och system används för att manövrera det massiva fartyget i det frusna havet. Du kan hitta gyrokompass, dubbla radarer, GPS, autopilot, elektroniska sjökort och diverse kommunikationsutrustning.

Fartyget har två styrstolpar, en i den främre delen av bryggan, som används för att segla framåt, och den andra i den bakre delen för att underlätta hamnförtöjning, ankarhantering och tidigare även lastförsörjning för oljeriggar.

För att komma in i ett annat lands sjöterritorium måste fartyget kontakta den lokala hamnen och hissa det landets flagg. Det är därför du kan se, längst bak i rummet till vänster, ett urval av världsflaggor som flaggas från fartyget vid ingången till olika länders sjögränser.

Tack för att du besökte vårt skepp. Vi hoppas att du gillade denna turné och att du kommer att dela denna unika upplevelse med dina vänner hemma.

FAQ

Vanliga frågor och svar

Ja, du kan välja plats för hämtning och avlämning under bokningsprocessen. Priset kommer att beräknas därefter. Ditt bagage kommer att förvaras i bussen under turen. 

Ja, när du kommer med vår buss kan du förvara ditt bagage i bussen under hela resan. Ingen speciell reservation för bagage krävs.

Ja, du kan ta dig med din egen bil och parkera gratis vid kryssningsterminalen. Det finns ingen egentlig gräns mellan Finland och Sverige, du kan köra nonstop via gränsen.

Det finns ingen åldersgräns för att delta i en kryssning, barn i alla åldrar är välkomna ombord!
Överlevnadsdräkter finns i storlek 125 cm så om ditt barn är nära 125 cm kan de simma. Det är upp till ansvarig besättningsmedlems beslut om barnet är tillräckligt vuxet och det är säkert att simma för barnet. 

Nej, en överlevnadsdräkt i dubbla lager, som du lägger över dina vanliga kläder, kommer att hålla dig isolerad från kallt vatten.
Simning är frivilligt – så om du inte känner för det behöver du inte göra det.

Att gå på havsis är endast tillåtet när isen är fast och minst 20 cm tjock. Tidiga vinterkryssningar tillåter kanske inte promenader på isaktivitet.
Kapten fattar ett beslut när det är säkert att gå på is på varje kryssning.

Fartyget är inte rullstolsanpassat på grund av höga trösklar runt fartyget som krävs för att hålla vatten vid översvämning.

Lunch ombord kan tilläggas till specialpris 20 € per person vid bokning tillsammans med shuttlebuss. Lunch ombord utan reservation är 25 €.
Snacks och drycker kan köpas från cafeterian ombord.

Gluten- och laktosintolerans beaktas i alla måltider. Vegetariska måltider erbjuds.

Det finns ingen gränskontroll mellan Finland och Sverige, körningen sker utan stopp. Även om enstaka kontroller kan ske. Vänligen ha även giltig legitimation med dig.
Om du innehar Schengenvisum är samma visum giltigt för båda länderna och engångsvisum även giltigt för korsbröder inom Schengenområdet flera gånger. 

Om gränsen till Finland eller Sverige är stängd på grund av nödlåsning, kommer alla kryssningar att ställas in och din betalning återbetalas till fullo. 
Om landet där du reste ifrån stänger och reser utanför landet är förbjudet av fritidsskäl, gäller standard avbokningsregler.
Vi rekommenderar att du köper en reseförsäkring som täcker kostnader orsakade av avbokningar på grund av covid, hälsotillstånd eller andra omständigheter som hindrar resan.

Inga avbokningsavgifter tas ut om du avbokar din bokning 31 eller fler dagar före kryssningens avgång.
25€ bokningsavgifter per person är ej återbetalningsbara. 
Om du avbokar 30 dagar före kryssningsavgång eller senare debiteras 100 % avbokningsavgift.
I händelse av "no show", att vara försenad till kryssningsavgång eller upphämtning av bussen vilket resulterar i att avgången missas, tillkommer 100 % avbokningsavgift.
Avbokningsavgifter tas ut vid avbokning av någon anledning, inklusive restriktioner på grund av covid-19 och medicinska skäl.
Vi rekommenderar att du köper en reseförsäkring som täcker kostnader orsakade av avbokningar på grund av hälsotillstånd eller andra omständigheter som hindrar resan.

Om vår isbrytarkryssning ställs in på grund av väderförhållanden eller brist på passagerare kommer du att erbjudas ett alternativt kryssningsdatum eller -tid.
Om inget av alternativen passar dig får du full återbetalning.

Vi utövar inte rabattkuponger. 
Vi håller våra priser så låga som möjligt så att alla kan vara med.