Icebreaker cruise

Polar Explorer Icebreaker -opastettu kierros Esittely

Tervetuloa mukaan! Meillä on ilo isännöidä sinut Polar Explorer -jäänmurtajaristeilyllä ja kutsua sinut tutustumaan tämän ainutlaatuisen laivakierroksen 7 kanteen, joka vie sinut konehuoneeseen ja kapteenin sillalle. Tämän kiertueen aikana löydät ja koet kuinka jäänmurtaja toimii ja navigoi jään peittämien vesien halki arktisilla ja Etelämantereen merillä.

Jäänmurtaja on ainutlaatuinen alus. Toisin kuin muissa laivoissa, jäänmurtajassa on erityisesti suunniteltu vahvistettu runko, joka kestää jään painetta, jäänpuhdistusmuoto leikkaa kanavan jäätyneiden vesien läpi ja suuri voima tunkeutua merijään läpi.

Polar Explorer -jäänmurtaja rakennettiin vuonna 1976 Saksassa jääluokka-, ankkurinkäsittely-, hinaaja- ja huoltoalukseksi. Laiva on tottunut hinaamaan suuria proomuja ympäri maailmaa Norjasta Brasiliaan. Se käsittelee myös öljynporauslautojen ankkureita Jäämerellä ja tuo tarvikkeita, kuten vettä ja ruokaa, öljynporauslautojen miehistöille.

Polar Explorer on 78 metriä pitkä, 14 metriä leveä ja 22 metriä korkea ja siinä on 7 kantta..

Se voi navigoida vähintään 5 metriä syvässä vedessä.

Merellä pysähdyksemme aikana syvyys on noin 10-15 metriä. Täällä olet tervetullut uimaan kelluvissa selviytymisasuissa.

Voit seurata, kuinka alus alkaa murtaa jäätä heti, kun se lähtee laiturilta.

Kiertueemme sisältää 7 asemaa; voit nähdä opasteita asemille kaikkialla laivalla. Sinun ei tarvitse seurata asemia numerojärjestyksessä. Voit vierailla millä tahansa asemalla risteilyn aikana. Saavuta vain haluamasi asema.

Voit vapaasti mennä jäänmurtajan kaikille alueille, paitsi niille, joissa on "vain miehistö" -kyltit.

Risteilyn aikana pidämme pysähdyksen noin tunnin ajan. Tuolloin voit uida selviytymispuvussa jääkylmässä merivedessä. Se on täysin turvallista eikä vaadi uimataitoa.

Uinti Jäämerellä
Uinti Jäämerellä

Välttääksesi jonot, varmistathan, että tiedät sisäänkirjautumisen yhteydessä sinulle vahvistetun uintiajan. Voit aina tarkistaa ajan infopisteen henkilökunnalta.

Asema 1 "Main Deck" sijaitsee infopisteen vieressä. Suosittelemme, että aloitat kiertueen täältä.

Asema 1: Pääkansi (jäänmurtajan takaosa)

Olet nyt Polar Explorerin pääkannella – jäänmurtajan takaosassa. Tämä on kansi numero 3, jossa astut alukseen ja poistut siitä, ja se on myös pääkansi ja suurin kansi.

Näet suuret vinssit ja teräsvaijerit, joita käytetään ankkurien käsittelyyn ja jumissa olevien laivojen poistamiseen. Nämä kaapelit ovat 2,000 metriä pitkiä.

Tätä kantta käytetään myös veden, ruoan ja muiden tarpeiden säilyttämiseen öljynporauslautoille toimitettaviksi Jäämerellä. Se on kooltaan 350 neliömetriä ja siihen mahtuu 6 bussia tai noin 30 autoa.

Uintitoiminta alkaa pääkannelta. Voit myös poistua kävelemään jääpeitteen päälle laivan pysähtyessä. Noudata turvallisuutesi vuoksi miehistön ohjeita, he ilmoittavat, onko jää tarpeeksi paksu kävelyyn.

Takakansi
Takakansi

Kierroksen jatkamiseksi pääset sisään oikeanpuoleisesta ovesta, joka johtaa asemalle 4 – konehuoneeseen. Voit myös nousta portaat ylös vasemmalla puolella ja jatkaa asemalle 3 – kahvilaan tai mennä asemalle 2, etukannen. Varo askelmaasi, koska kansi ja portaat voivat olla liukkaita.

Asema 2: Etukannella (jäänmurtajan etupuoli)

Olet Polar Explorerin etukannella – jäänmurtajan kasvot. Tämä on kansi numero 5. Varo askeltasi, koska kansi ja portaat voivat olla liukkaita.

Etukannella
Etukannella

Tämä on paras näkökulma. Selkeänä päivänä näet monta kilometriä eteenpäin. Tämän kannen sivuilta voit seurata jään murtumista. Jos haluat nähdä kaiteen yläpuolella, käytä vaiheita. Paras näkymä on sivuilta, ei keskeltä.

Miten jäänmurtaja itse asiassa murtaa jään? Erityisesti rakennetussa jousessa on 45 asteen kulma ja kaksi miekkaa jopa 2 metrin paksuisen jään murtamiseen ja työntämiseen alas ja sivuttain. Jään murtumisen ääni on voimakas!

Laivan etuosassa on myös keulapotkuri, joka voi siirtää keulaa sivusuunnassa, ja atsimuuttipotkuri laivan keskellä, joka voi ohjata alusta mihin tahansa suuntaan. Tämä tarkoittaa, että alus voi ohjata erittäin tarkasti.

Kaksi massiivista ankkuria on kiinnitetty keulan molemmille puolille. Jokainen niistä painaa peräti 2,100 kiloa. Kolmas, vara-ankkuri sijaitsee pääkannen takana.

Jatkaksesi kierrosta palaa ovelle ja mene portaita ylös asemalle 7, kapteenin sillalle tai mene portaita alas asemalle 3, kahvilaan. Varo askelmaasi, koska kansi ja portaat voivat olla liukkaita.

Asema 3: Kahvila (jäänmurtajan vatsa)

Laivan keittiötä kutsutaan keittiöksi. Polar Explorerin alkuperäisessä keittiössä on nyt kahvila.

Laivojen erilaisista töistä yksi tärkeimmistä ja usein laiminlyönneistä ammateista on laivan kokki. Kansikäsityöläiset ovat merimiehiä, jotka tekevät ruumiillista työtä, kuten siivoamista ja aterioiden tarjoamista matkustajille, mutta vastuu aterioiden valmistamisesta on laivan kokin harteilla.

Ruoanlaitto aluksella on hyvin erilaista kuin maassa ruoanlaitto. On olemassa muutamia suuria eroja: Mitä laivalla on, se mitä sinulla on – merellä ei ole tarvikkeita; Sitten on rajallinen tila, ruoanlaitto tyhjästä, veneen liike, rajoitettu makea vesi, rajoitettu varustus ja samat "asiakkaat" joka päivä, muutaman kerran päivässä.

Aluksella on kuitenkin vedenkeitin, joka tuottaa jopa 5 kuutiometriä makeaa vettä päivässä. Se on erittäin tärkeää pitkillä matkoilla.

On syytä huomata, että laivan keittiön työt maksavat erittäin hyvin, ja se on suuri vetovoima laivan kokin työssä. Tämän lisäksi työ tarjoaa erittäin korkeatasoisen altistumisen paitsi eri kohteille myös erilaisille kansainvälisille ruoille ja keittiöille.

Kahdella kannella on oleskelutiloja. Keittiö on kannella numero 4 – pääkannen päällä ja etukannen alla. Toinen oleskelutila on käytettävissä alakerrassa kannella 3, samalla tasolla kuin pääkansi.

Kolmannelta kannelta löydät huoneen, joka oli aiemmin laivan sairaala, mutta nyt sitä käytetään infopisteenä ja jäänmurtajan matkamuistomyymälänä. Koska ne viettävät kuukausia merellä, kaikilla aluksilla on oltava eristysalue sairaille miehistön jäsenille tartunnan leviämisen välttämiseksi. Aikaisemmin tässä sairaalahuoneessa oli 3 sänkyä ja kaapit lääkkeillä ja ensiapuvälineillä.

Lääkärit eivät aina olleet saatavilla merellä, mutta laivojen miehistö on koulutettu pelastustoimiin ja ensiapuun.

Sairaalan lähellä oleva oleskelutila oli aikoinaan asuinalue. Aiemmin se koostui 7 ilmastoidusta miehistön hytistä, jokaisessa hytissä oma wc ja suihku sekä yksi sänky. Nyt näet, että Polar Explorerissa jatkuvasti oleskelevien miehistön jäsenten käytössä on vielä 2 hyttiä. Muita hyttejä on poistettu tilavien alueiden luomiseksi turistimatkustajille. Yläkerroksilla on vielä 6 kahden hengen hyttiä Polar Explorerin miehistön jäsenille.

Jatka kiertomatkaa pääkannen kautta asemalle 4, konehuoneeseen, tai nouse portaita ylös asemalle 2, etukannelle. Varo askelmaasi, sillä kansi ja portaat voivat olla liukkaita.

Asema 4: Konehuone (jäänmurtajan sydän)

Ennen kuin menet meluisaan konehuoneeseen, kuuntele tämä selitys nyt. Kun olet kuullut selityksen, laita kuulosuojaimet päähän ennen kuin menet sisään. Löydät kuulosuojaimet ennen alas johtavaa portaikkoa. Muista palauttaa kuulosuojaimet konehuoneesta poistuttuasi.

Ohitattuasi kapean käytävän vasemmalla puolellasi näet 8 vihreää sylinteriä – tämä on yksi laivan kahdesta massiivisesta moottorista, jonka valmistaa saksalainen yritys Mak. Näkymä osa on moottorin yläosa. Moottorin yläosassa on yksi moottorin päistä auki, mikä näyttää mäntien pyörivän huipussaan. Moottori on kuin jäävuori – näet vain huipun. Jos katsot alaspäin seuraavaa kerrosta, näet koko moottorin rungon, joka on noin 4 metriä korkea, 10 metriä pitkä ja 2 metriä leveä.

Pelkästään tämä 8-sylinterinen moottori tuottaa noin 4,730 hevosvoimaa. Tämän moottorin lisäksi huoneen toisella puolella on samanlainen moottori. Nämä kaksi moottoria tuovat jäänmurtajan tehon 9,460 365 hevosvoimaan. Tarvittaessa voidaan käyttää 1,000 asteen potkuria, jonka teho on 10,460 hevosvoimaa – moottorin akselin teho. Offshore-potkuri on yleensä enimmäkseen valmiustilassa. Kaiken kaikkiaan suurin käytettävissä oleva teho on 77 21,000 hevosvoimaa. Se vastaa XNUMX Toyota Corolla -auton tai XNUMX XNUMX olympialuokan soutajan tehoa.

Tätä moottoritehoa ei tarvita vain kanavan leikkaamiseen jään läpi, vaan myös lastin kuljettamiseen tai toisen laivan tai öljynporauslautan vetämiseen kanavan kautta.

8-sylinterimoottori
8-sylinterimoottori

Valvomossa on erilaisia ​​antureita ohjausta ja huoltoa varten.
Nämä vaihtelevat yksinkertaisista, kuten öljy- ja ylikuumenemissäätimistä, antureihin, jotka osoittavat vakavia vikoja, jotka vaativat insinöörien välitöntä huomiota.

Kaikki laitteet voidaan ohjata automaattisesti ja nykyaikaisen hälytysjärjestelmän ansiosta valvomo voidaan jättää tyhjäksi ja ilman valvontaa 12 tunniksi kerrallaan.

Jatka seuraavalle asemalle poistumalla valvomosta ja seuraamalla Icebreaker Theatre -kylttiä.

Vaihe 6 Jäänmurtajateatteri (jäänmurtajan muisti) 

Tervetuloa Icebreaker Theatreen. Tämä auditoriotyylinen huone oli eri käyttötarkoituksessa Polar Explorerin teollisen aikakauden aikana. Täällä sijaitsi neljä valtavaa sementtisäiliötä, joista kuhunkin mahtui 50 kuutiometriä sementtiä. Sementtiä tarvittiin öljyteollisuuteen. Jäämeren pohjasta löydetyn öljyn jälkeen porataan syviä reikiä sen poistamiseksi. Nämä reiät ovat tunneleita, joista öljy virtaa paineen alaisena ja siksi ne on pidettävä auki. Tästä syystä tunnelin seinät jouduttiin vahvistamaan sementillä. Polar Explorerin tehtävänä oli tuolloin toimittaa sementtiä öljynottopaikoille Arctic Seassa.

Jäänmurtaja-alukset kaikkialla maailmassa suorittavat useita tehtäviä. Jotkut tekevät kanavia vain jäätyneessä meressä muille aluksille. Toiset, kuten Polar Explorer, ovat monikäyttöisiä. Kunkin jäänmurtaja-aluksen rakenne ja ulkonäkö voivat olla hyvin erilaisia ​​riippuen sen toiminnasta. Jäänmurtajan pääsalaisuus piilee veden alla – sen vahva runko ja keula murtaakseen jään. Rungon kyljet on suunniteltu erityisellä tavalla, jotta jää ei voi puristaa alusta veden alla, jos se jää kiinni. Tämä erityinen rakenne tekee aluksesta jäänmurtajan ja antaa sille "Ice Class" -merkinnän.

Nauti tästä 10 minuutin videosta eri jäänmurtajista maailmassa eri aikoina.

Kun olet katsonut videon, palaa pääkannelle ja valitse suunta kiertueen seuraavalle asemalle. Muista palauttaa kuulosuojaimet koneosastoilta poistuttuasi.

Asema 7: Kapteenin silta (jäänmurtajan silmät)

Tervetuloa kapteenin sillalle. Nämä ovat jäänmurtajan silmät. Olet nyt 14 metrin korkeudessa meren yläpuolella. Panoraamaikkunoista voit katsella etu- ja takakansia sekä merta ympärilläsi.

Miksi sitä kutsutaan "sillaksi", jos se ei edes näytä sillalta? Perinteisesti purjelaivoja komennettiin kortsakannelta. Melahöyrylaivojen saapuessa insinöörit tarvitsivat alustan, josta kapteeni pystyi tarkastamaan siipipyörät ja jossa melatalot eivät estäneet kapteenin näkyvyyttä. Siten varustettiin melontatalojen yhdistävä korotettu kävelytie – kirjaimellisesti silta. Kun ruuvipotkuri korvasi siipipyörän, silta ei enää ollut varsinainen silta, mutta nimi säilyi.

Laivan silta on huone, josta alusta voidaan ohjata. Kun laiva on menossa, komentosillalla on "vahtiupseeri", jota avustaa "taitava merimies", joka toimii tähystäjänä. Kriittisten liikkeiden aikana kapteeni on komentosillalla ratissa olevan 1. upseerin ja tarvittaessa luotsin tukemana.

Massiivisen laivan ohjaamiseen jäätyneessä meressä käytetään useita laitteita ja järjestelmiä. Löydät gyrokompassin, kaksoistutkat, GPS:n, autopilotin, elektroniset kartat ja erilaisia ​​viestintälaitteita.

Aluksessa on kaksi ohjauspylvästä, joista toinen on sillan etuosassa, jota käytetään eteenpäin purjehtimiseen, ja toinen takana helpottamaan satamaan kiinnittymistä, ankkurien käsittelyä ja aikaisemmin myös öljynporauslautojen lastia.

Päästäkseen toisen maan merialueelle aluksen on otettava yhteyttä paikalliseen satamaan ja nostettava kyseisen maan lippu. Tästä syystä voit nähdä vasemmalla olevan huoneen takaosassa valikoiman maailmanlippuja, joista laiva lentää eri maiden merirajojen sisäänkäynnissä.

Kiitos, että tutustuit laivaamme. Toivomme, että pidit tästä kiertueesta ja että jaat tämän ainutlaatuisen kokemuksen ystäviesi kanssa kotona.

FAQ

Useimmat kysymykset ja vastaukset

Kyllä, voit valita nouto- ja palautuspaikan varausprosessin aikana. Hinta lasketaan sen mukaan. Matkatavarasi säilytetään bussissa kiertueen aikana. 

Kyllä, kun tulet bussillamme, voit säilyttää matkatavarasi bussissa koko matkan ajan. Matkatavaroille ei vaadita erityistä varausta.

Kyllä, voit kulkea omalla autolla ja pysäköidä maksutta risteilyterminaaliin. Suomen ja Ruotsin välillä ei ole varsinaista rajaa, rajan kautta voi ajaa taukoamatta.

Risteilylle osallistumiselle ei ole ikärajaa, kaiken ikäiset lapset ovat tervetulleita mukaan!
Survival-pukuja on saatavana koossa 125 cm, joten jos lapsesi on lähellä 125 cm, hän osaa uida. On vastuullisen miehistön jäsenen päätettävissä, onko lapsi tarpeeksi aikuinen ja onko lapselle turvallista uida. 

Ei, kaksikerroksinen selviytymispuku, jonka puet tavallisten vaatteiden päälle, pitää sinut eristettynä kylmältä vedeltä.
Uiminen on vapaaehtoista, joten jos ei huvita, ei sitä tarvitse harrastaa.

Merijäällä kävely on sallittua vain, kun jää on kiinteää ja vähintään 20 cm paksu. Alkutalven risteilyt eivät välttämättä salli jäällä kävelyä.
Kapteeni tekee päätöksen, milloin jäällä on turvallista kävellä kullakin risteilyllä.

Alukseen ei pääse pyörätuolilla, koska aluksen ympärillä on korkeat kynnykset, jotka vaaditaan vedenpidätykseen tulvan sattuessa.

Lounas laivalla voidaan lisätä erikoishintaan 20 € per henkilö tilattaessa bussikuljetuksen kanssa. Lounas laivalla ilman varausta 25 €.
Välipaloja ja juomia voi ostaa laivan kahvilasta.

Gluteeni- ja laktoosi-intoleranssi huomioidaan kaikissa aterioissa. Kasvisruokaa on tarjolla.

Suomen ja Ruotsin välillä ei ole rajavalvontaa, ajo sujuu taukoamatta. Vaikka satunnaista tarkistusta voi tapahtua. Ota mukaan myös voimassa oleva henkilöllisyystodistus.
Jos sinulla on Schengen-viisumi, sama viisumi pätee molempiin maihin ja kertatuloviisumi pätee myös veljien ylittämiseen Schengen-alueella useita kertoja. 

Mikäli Suomen tai Ruotsin raja suljetaan hätäsulun vuoksi, kaikki risteilyt perutaan ja maksusi palautetaan kokonaisuudessaan. 
Jos maa, josta matkustit, sulkeutuu ja matkustaminen maan ulkopuolelle on kiellettyä vapaa-ajan syistä, sovelletaan normaalia peruutusehtoa.
Suosittelemme ostamaan matkavakuutuksen, joka kattaa COVID-taudin, terveydentilan tai muiden matkustamista estävän tilanteen aiheuttamien peruutusten aiheuttamat kulut.

Peruutusmaksua ei veloiteta, jos peruutat varauksesi vähintään 31 päivää ennen risteilyn lähtöä.
Varausmaksuja 25 € per henkilö ei palauteta. 
Jos peruutat 30 päivää ennen risteilyn lähtöä tai myöhemmin, veloitetaan 100 % peruutusmaksu.
Jos myöhästyy risteilyn lähdöstä tai bussin nouto, joka johtaa lähdön myöhästymiseen, veloitetaan 100 % peruutusmaksu.
Peruutusmaksut veloitetaan, jos peruutus jostain syystä, mukaan lukien COVID-19:stä ja lääketieteellisistä syistä johtuvat rajoitukset.
Suosittelemme ottamaan matkavakuutuksen, joka kattaa terveydellisistä syistä tai muista matkustamista estävästä syystä aiheutuvat peruutukset.

Mikäli jäänmurtajaristeilymme peruuntuu sääolosuhteiden tai matkustajapulan vuoksi, sinulle tarjotaan vaihtoehtoinen risteilypäivä tai -aika.
Jos mikään vaihtoehtoisista vaihtoehdoista ei sovi sinulle, saat täyden hyvityksen.

Emme käytä alennuskuponkeja. 
Pidämme hintamme mahdollisimman alhaisina, jotta kaikki voivat osallistua.